Jaké budou další nadstandardy? Rozhoduje se právě nyní

13.08.2012

Zatímco tzv. ubytovací nadstandard (samostatný pokoj, televize, možnost ubytování blízké osoby v nemocnici) už funguje v České republice léta, možnost připlatit si za ekonomicky náročnější variantu operace či lehčí sádru mají pacienti teprve od začátku roku. Ovlivnit volbu operatéra pak mohou teprve od dubna.

 

Nová pracovní skupina má nelehký úkol
Ministerstvo začalo opatrně a v první etapě zavádění nadstandardů definovalo pouhých 18 výkonů s vyznačením ekonomicky náročnější varianty. V sedmi případech se jedná o očkování, v devíti o odlehčené sádry a ve dvou o použití různých očních čoček. Za tímto účelem vytvořilo pracovní skupinu k ekonomicky náročnějším variantám zdravotních služeb v níž zasedají zástupci lékařské komory, zdravotních pojišťoven, asociace nemocnic, pacientů, ochránce práv i ministerstva. Ti všichni by měli po vzájemné shodě určit další desítky zákroků s dražšími variantami. Neoficiálně se mluví až o 70 dalších výkonech, mluvčí ministerstva zdravotnictví ale toho číslo jako konečné nepotvrdil. Odborné společnosti měly své návrhy předložit do poloviny srpna. Nadstandardy jimi určené, mají začít platit od ledna 2013.

 

Snaha o transparentnost
Ministerstvo zdravotnictví si od nadstandardů slibuje omezení korupčního prostředí v českých nemocnicích. Jde podle něj o první možnost legální spoluúčasti pojištěnce na poskytování zdravotní péče a snaží se přesně definovat její podmínky. Pacient tak bude mít poprvé v historii jasný přehled o tom, co je a co není hrazeno zdravotní pojišťovnou. Navíc bude hradit pouze rozdíl mezi cenou a úhradou pojišťovny. Doteď museli pacienti, například při očních operacích, v případě volby čočky vyšší kategorie, zaplatit polooficiálně celou částku bez přispění pojišťovny.
O větší transparentnost usiluje i premiér Petr Nečas. Ten na tiskové konferenci apeloval na to, aby už samotný proces určování nadstandardů byl zcela transparentní a z jednání pracovní skupiny byl pořizován stenozáznam či videozáznam. V zápisech z jednání by také mělo být jmenovitě uvedeno, kdo jak hlasoval. V praxi je pak každé zdravotnické zařízení povinno po zavedení nadstandardních variant výkonů zveřejnit ceník těchto služeb.

 

Proč se ceny liší?
Zavedení nadstandardů není ze zákona povinné a je jen na vedení nemocnice, zda je bude chtít poskytovat. Na managementech nemocnic je také závislá konečná částka, kterou pacienti budou doplácet. Poměrně brzy po zavedení nadstandardů začala fungovat i webová stránka, která poskytovala jakési „srovnání cen“ mezi jednotlivými zdravotnickými zařízeními. Ukázalo se, že ceny nadstandardů se v jednotlivých nemocnicích liší i o stovky procent a konečná částka, kterou pacient doplácí může být v jednom zařízení i o tisíce korun vyšší než ve druhém. Co je příčinou? „Každé zdravotnické zařízení je jiné, ať už svou velikostí, významem, personálním zázemím apod., a podle toho má i jiné nákupní podmínky od dodavatelů,“ uvedl na vysvětlenou pro SAK Aleš Kotásek, zástupce ředitele a ekonomický náměstek Fakultní nemocnice Olomouc.

 

Nadstandardy a kvalita
Pacient se tedy musí o ceny aktivně zajímat. V anketě na webových stránkách SAK sice zastánci jednotné ceny nadstandardů zvítězili v poměru 4:1, oslovení zástupci zdravotnických zařízení jsou v drtivé většině opačného názoru. „Není důvod, aby byl i nadstandard regulován,“ uvedla pro SAK mluvčí nemocnice v Motole Pavlína Danková. Jednotné stanovení cen by podle zástupců nemocnic mařilo konkurenční prostředí mezi nemocnicemi a jejich snahu nalákat pacienta na další rozšíření služeb. Znamená ale nadstandard automaticky i vyšší kvalitu. Oslovení mluvčí přiznávají, že by to tak být mělo, ale skutečnost může být jiná. „Je to určitý předpoklad, ale neplatí to vždy a všude. Klíčová odpovědnost je na straně odborných pracovníků daného zařízení, aby vyhodnotili u každé předmětné položky poměr cena/kvalita,“ uzavírá Kotásek.