Všichni chtějí praktické zkušenosti, my je máme

02.06.2011

Květnový seminář o řízení kvality ve zdravotnických zařízeních se setkal se zájmem zkušených kvalitářů i úplných nováčků v oboru. Jaké postřehy si z akce odnesla její spoluorganizátorka, koordinátorka vzdělávacích aktivit SAK Ing. Gabriela Franková?

 

Přednášky o řízení kvality a bezpečí zdravotní péče se dotkly teorie managementu, ale i stravy pacientů a zdravotnických prostředků. To je hodně široký záběr...

Konference o řízení kvality byla poslední akcí s takto širokým spektrem problematiky řízení kvality a bezpečí péče. Do budoucna chystáme především monotématicky zaměřené vzdělávací akce, a to v členění pro začátečníky (věnované postupům zavádění standardů a aplikace základních kontrolních mechanismů) a pokročilé (věnované zlepšování systému, jeho zdokonalování a zefektivňování ). Dále budou pořádány speciálně zaměřené certifikované kurzy, jejichž komplexní absolvování zaručuje přehled o systémech pro řízení kvality a bezpečí péče ve zdravotnickém zařízení na úrovni specialisty či manažera kvality ve zdravotnictví.

 

O co je největší zájem?

Pracovníci zdravotnických zařízení stále více požadují ukázky praktického řešení, kazuistiky a návody. Z uvedeného důvodu bude praktický výcvik nedílnou součástí vzdělávacích akcí SAK. Můžeme se pochlubit opravdu bohatými zkušenostmi se zaváděním systémů v různých typech zdravotnických zařízení v České republice, znalostmi chyb, omylů či naopak efektivních „vychytávek“ a bylo by škoda se o tyto zkušenosti nepodělit.

Je však třeba si uvědomit, že předání konkrétních hotových postupů , tedy jakéhosi systému na klíč není žádoucí. Aby byl systém funkční, jednoduchý a efektivní v daném zdravotnickém zařízení, je nutné, aby kopíroval zvyklosti zřízení a jeho vnitřní kulturu. Zásadním předpokladem úspěchu je tedy pochopení systému a následné zpracování vlastních postupů pro konkrétní zařízení, tedy zapojení vlastních zaměstnanců, kteří vytvoří vlastní systém. Kopírování zkušeností jiných totiž nebývá optimální a nejjednodušší cestou.
 

O čem se na konferenci nejvíc diskutovalo?

Na konferenci byly diskutovány oblasti, které stále ještě nejsou ve zdravotnických zařízeních zcela zažité a bezproblémově ošetřené. Při zavádění systému pro řízení kvality a bezpečí péče je vždy prioritně věnována pozornost zdravotnickým procesům a obslužné procesy jako jsou například řízení zdravotnických prostředků, bezpečí prostředí či nutriční podpory a v neposlední řadě i samotné procesy řídící jsou malinko opomíjeny.

Přitom právě správné ošetření všech těchto navazujících procesů může zajistit skutečnou kvalitu a pacientovi garantovat bezpečnou péči. Tato pravda vyplynula i z reakce účastníků a spektra témat, která otevírali v rámci panelové diskuze. Největší úspěch sklidily přednášky na téma správné identifikace nutričních potřeb pacienta, jejich správné naplňování a postupy správné přípravy stravy.