Akreditace očima zřizovatelů zdravotnických zařízení

07.07.2009

Ing. Jaroslav Palas, hejtman Moravskoslezského kraje:

Standardy pro zdravotnická zařízení jsou zcela jistě tím správným směrem. To, co se nedaří dlouhé roky prosadit cestou legislativních procesů do činností zdravotnických zařízení a zejména do činnosti jednotlivců při poskytování zdravotní péče, se podařilo mnohdy přes proces akreditací - prostřednictvím jednotlivých standardů. Měnící se postoj zdravotních pojišťoven, zřizovatelů zdravotnických zařízení a samosprávných celků je důkazem toho, že akreditace a standardy jsou užitečné a potřebné. Za krajský úřad lze okrajově uvést příklad, jakým je využití standardů při zpracování stížností na poskytování zdravotní péče. V tomto případě se mohou stát standardy součástí spisové dokumentace, ze které se při šetření stížnosti vychází.
Tvorba standardů je jistě procesem časově i odborně náročným. Pokud však máme jedinečnou příležitost se k němu vyjádřit, pak bychom rádi uvedli, že standard (stejně jako jakýkoliv jiný vnitřní předpis) je užitečný jen tehdy, pokud samotný pracovní proces usnadní a přispěje k jeho zkvalitnění, nikoliv pokud bude sloužit jako „alibi“ pro zdravotnické zařízení či pro konkrétního poskytovatele služby. Standard musí být vytvářen tak, aby se prostřednictvím organizace práce a dostupných technických prostředků vytvořil dostatečný prostor pro skutečné poskytování zdravotní služby.
Zjednodušeně řečeno, skutečné poskytování zdravotní péče, včetně např. pohovoru s pacientem, by mělo zabrat cca 90 % času a maximálně 10 % času by mělo být potřebné na vykázání toho, že pracovník dodržel daný standard. Někdy tomu může být nebo bývá naopak.
Standardy a jejich využití v rámci krajů? Kraj je při plnění své role zřizovatele zdravotnických zařízení limitován nesčetně mnoha faktory. Především by samozřejmě měl mít na mysli kvalitu a dostupnost poskytované zdravotní péče ve svých zařízeních. Je zde však i faktor ekonomický, který ovlivňuje všechny sféry života a oblast zdravotnictví patří mezi ty, které finance limitují obzvláště. Ke standardům bude kraj zcela jistě přihlížet při případné optimalizaci sítě poskytované péče.
V MUDr. Michael Fischer, 1. náměstek hejtmana Olomouckého kraje:

Se standardizací zdravotnických zařízení jsme se v ČR poprvé setkali po roce 2000, v době pokusů o vytvoření právního rámce poskytované zdravotní péče a snahy dokázat objektivně měřit její kvalitu - zejména v souvislosti s rostoucími náklady na její poskytování.
Dle definice Světové zdravotnické organizace je kvalita zdravotní péče dynamický proces. Výsledkem toho je i nové vydání standardů pro nemocnice. Jde zcela určitě o krok správným směrem a cestu ke zkvalitnění péče. Úzce souvisí s pojmy pořádek, efektivní léčba na vysoké úrovni, bezpečnost a spokojenost pacienta během hospitalizace.
.......................dokončení na straně 14 .................... dokončení ze strany 13 Akreditovaná zařízení mají pro všechny obory doporučené diagnostické, léčebné a ošetřovatelské postupy, které jsou průběžně modernizovány dle nejnovějších poznatků vědy. Jen to, co máme přesně popsané a deklarované, můžeme určitým způsobem hodnotit. Poučený pacient znající svá práva si je přesně vědom, jakou péči mu zařízení může poskytnout.
Problematika standardizace je dána neprovázaností systému se zdravotním pojištěním. Zdravotní síť v ČR utvářejí zdravotní pojišťovny, které dle počtu již nasmlouvaných zdravotnických zařízení nemohou často zvýhodnit ta z nich, která mají kvalitu poskytované péče deklarovanou akreditací. Také kraj, usilující o dostupnou zdravotní péči občanům svého regionu, je často limitován rozhodnutími zdravotních pojišťoven.
Olomoucký kraj sleduje kvalitu poskytované zdravotní péče v jednotlivých zařízeních a podporuje její zvyšování. Vítá zájem zařízení o akreditaci a dodržování stanovených standardů, který je dobrovolným krokem ke zkvalitnění péče bez dané povinnosti, např. zákonem či usnesením rady kraje. Olomoucký kraj je zřizovatelem pouze dvou zařízení (odborných léčebných ústavů), která jsou akreditovanými pracovišti. Tato zařízení přistoupila k akreditaci dobrovolně, na základě vlastní iniciativy. Ta byla ze strany kraje jednorázově zvýhodněna, bohužel ale chybí zvýhodnění na trhu.
V praxi se standardizace potýká s problémem neinformovanosti veřejnosti, politiků, ale i samotných občanů. Dle mého názoru samotní pacienti nevědí, jaké výhody jim přináší hospitalizace v zařízení s tímto oceněním.
Olomoucký kraj vítá novou aktualizaci standardů zdravotnických zařízení a věří, že pacientům přinese zefektivnění léčby a větší komfort během hospitalizace. Samotní zdravotníci se setkají s motivačními prvky ke zlepšování kvality a zřizovatelům zdravotnických zařízení bude toto kritérium nápomocno při hodnocení a porovnávání poskytované zdravotní péče v jednotlivých zařízeních.
V JUDr. Věra Čížková, odbor sociálních věcí a zdravotnictví Krajského úřadu Jihočeského kraje:

Jihočeský kraj je zřizovatelem sedmi nemocnic. Všechny usilují o zvyšování kvality při poskytování zdravotní péče, a to např. i tím, že se zapojují do procesů akreditace zdravotnických zařízení. Zájem o tyto akreditace postupně narůstá.
Jsme rádi, že si management nemocnic uvědomuje důležitost uplatňování národních akreditačních standardů. SAK ČR vydala metodiku plnění těchto standardů. Zdravotnická zařízení si tak mohla podle dané příručky zmapovat dosavadní úroveň kvality a bezpečí při poskytování zdravotní péče a po objektivní analýze a přijmutí případných nápravných opatření tak mohla přispět k dosažení efektivnějšího ekonomického hospodářského výsledku, ale i ke zvýšení úrovně poskytovaných služeb.
Nemocnice v Jindřichově Hradci a v Písku jsou akreditované, v ostatních probíhá přípravný proces pro akreditaci. Věříme, že o správnosti snahy být akreditovaným zařízením je dnes v našich nemocnicích přesvědčena většina zaměstnanců.
Nejde o jednoduchý proces. Jde o plnění požadavků, které jsou limitovány personálními a ekonomickými možnostmi konkrétního zařízení a trvání na jejich důsledném dodržování má nepochybně i finanční dopad na celou organizaci. To je v současnosti při obecně známém nedostatku některých lékařů a zdravotních sester a bohužel i v probíhající ekonomické krizi, která je důvodem k realizaci spíše úsporných opatření, dosti obtížným úkolem. Zejména pro menší nemocnice, které volí spíše jednodušší systémy zajišťování kvality poskytovaných služeb, jsou spokojeny s dílčími úspěchy při jejich zavádění a úspěšné absolvování akreditačního šetření SAK ČR považují za „třešničku na dortu“.
Důležité je, aby žádné zdravotnické zařízení nebralo předmětné akreditace pouze jako formalitu, ale aby za účelem dosažení optimální administrativní štíhlosti a medicínské obhajitelnosti všech provedených aplikací docházelo v čase k postupnému uplatňování, dodržování a vyhodnocování všech nastavených pravidel a informací, se kterými je nutné neustále pracovat a v rámci možností každého zdravotnického zařízení předmětné standardy postupně realizovat.
Jsme rádi, že i naše nemocnice svým zodpovědným přístupem k dané problematice a postupným získáváním předmětných akreditací přispívají ke kvalitnějšímu poskytování zdravotní péče a k větší spokojenosti pacientů na jihu Čech.
Věříme, že dojde k omezení i některých nedopatření či pochybení, která nemůžeme nikdy vyloučit.
V Ing. Petr Severa, odbor zdravotnictví a sociální péče Krajského úřadu Ústeckého kraje:

Ústecký kraj jako zřizovatel a zakladatel zdravotnických zařízení si plně uvědomuje, že akreditace a certifikace má mimořádný význam nejen v oblasti zdravotnictví. Kraj sleduje hospodaření svých organizací, ale i spokojenost svých občanů s poskytovanou zdravotní péčí.
Jedním z hodnocených kritérií je i akreditace, certifikace, ISO normy apod. Již od roku 2005 se kraj finančně podílí na programu kontinuálního zvyšování kvality - implementaci systému managementu jakosti dle norem ISO, které jsou světově uznávaným standardem v oblasti řízení jakosti a způsobilosti poskytovat kvalitní služby, a aplikaci národních akreditačních standardů, které upravují oblast ošetřovatelského procesu, dodržování práv pacientů či provozu zdravotnických zařízení. Jedná se o systém řízení nemocnic a procesů, které prokazatelně přispějí k vyšší efektivitě práce a zkvalitnění všech podstatných procesů v organizacích. V nemocnicích řízených Ústeckým krajem se jednalo o první plošný projekt v celé České republice.
Poskytování léčebné péče na vysoké odborné úrovni bylo jedním z hlavních strategických cílů a akreditace zdravotnických zařízení je v dnešní době nutnou podmínkou pro navazování (prodlužování) smluv se zdravotními pojišťovnami a poskytování zdravotní péče.
V následujících letech byla úspěšně certifikována i další oddělení našich nemocnic, např. laboratoře a transfúzní služba, radiodiagnostické oddělení, sterilizační centrum, poliklinické oddělení klinické onkologie, výpočetní střediska, stravovací provoz, prádelny, oddělení údržby a elektroúdržby, nemocniční lékárny apod.
Kraj si uvědomuje, že se jedná o dlouhodobý náročný proces, který stále probíhá a má spoustu úskalí. Uvedení požadavků akreditačních standardů do reálného života by velmi napomohl jasně stanovený právní rámec, kdy by výsledkem zavedení standardů bylo zpřístupnění nejmodernější zdravotní péče založené na nejnovějších poznatcích a znalostech specialistů všem pacientům v ČR.