Aktuality
20.11.2017
Certifikovaný kurz "Interní auditor kvality a bezpečí zdravotní péče", Praha, 20.-22.11.2017

Certifikovaný kurz "Interní auditor kvality a bezpečí zdravotní péče" seznámí účastníky se základními společnými požadavky systémů pro řízení kvality a připraví je jak teoreticky, tak i částečně prakticky k výkonu funkce interního auditora kvality a bezpečí zdravotnického zařízení. 


07.11.2017
Seminář „Prevence a kontrola infekcí ve zdravotnickém zařízení a efektivní práce s daty“

Zajištění bezpečného prostředí pro poskytování zdravotní péče a aktivní vyhledávání a řízení rizik je jedním z hlavních cílů systémů pro řízení kvality. Mezi oblasti s potenciálně velmi vysokým výskytem rizik bezesporu patří hygiena prostředí zdravotnického zařízení.


31.10.2017
Certifikovaný kurz "Efektivní postupy řízení kvality a bezpečí péče ve zdravotnickém zařízení", Praha, 31.10.-2.11.2017

Certifikovaný kurz Efektivní postupy řízení kvality a bezpečí péče ve zdravotnickém zařízení si klade za cíl připravit odborníky v oblasti řízení kvality, kteří budou schopni plánovat, řídit, koordinovat, komunikovat a vyhodnocovat budování a udržování systému pro řízení kvality péče a bezpečí pacientů a připravit zdravotnické pracoviště/zařízení k akreditaci/certifikaci.


30.10.2017
Seminář - Chyby a omyly v přípravě a udržení akreditace - méně je více!

Systémy řízení kvality a bezpečí jsou často spojovány s nárůstem administrativy a rostoucí zátěží zdravotnických pracovníků. Je to skutečně tak nebo se jedná o pouhé nepochopení či zavádějící interpretaci? Cílem semináře je  formou kasuistik, diskusí a workshopů seznámit účastníky s nejčastějšími chybami při řízení dokumentů a záznamů.

Anketa

Archív anket »

Průvodce po nemocnicích. Jak si správně vybrat?

04.11.2011

Mladá fronta DNES

str. 22 Příloha - Zdraví
Michaela Svobodová


Jen informace o zástupu čekajících vám pro správný výběr nemocnice nepostačí. Ptejte se, kolik pacientů se stejným problémem do nemocnice ročně přijíždí, a dívejte se po certifikátech.

 

Budete muset asi na operaci, zavolejte si na Homolku a domluvte se s nimi,“ doporučila Šárce z Prahy její lékařka. Šárka si tedy našla telefonní číslo, objednala se na vyšetření a za několik týdnů ji lékaři ze zmíněné nemocnice zbavili potíží.
Šárka postupovala tak jako většina lidí. Dala na doporučení své lékařky, o nemocnici si nic nezjišťovala a jinými variantami se nezabývala. Pacienti však mají právo na to rozhodnout, v jaké nemocnici se nechají ošetřit. Poradíme vám, podle čeho si vybrat.

 

Podle spádové oblasti se nerozhodujte

Převážná většina pacientů si k léčbě potíží volí nejbližší zařízení, tedy to spádové. Mnohdy se také domnívají, že jinam prostě nemohou. Sama zařízení této nevědomosti někdy využívají. A tak se při prvním pokusu o kontakt můžete setkat s otázkou: „A jaká je vaše spádová nemocnice? Už jste ji kontaktovali? Zkuste si nejprve zavolat tam.“
Pokud se to stane i vám, takové otázky ignorujte, a v případě, že jste se pro danou nemocnici z nějakých důvodů rozhodli, buďte neodbytní. Na druhou stranu i takto neochotný personál může o lecčem vypovědět. „Pacient může jít kamkoliv, spádová nemocnice znamená jen to, že když bude úplně všude plno, právě ona nemůže svého pacienta odmítnout,“ vysvětluje ředitel Fakultní nemocnice Brno Roman Kraus.

 

Zjistěte si počty operací za rok

Chystáte-li se na operaci, nenechávejte rozhodnutí jen na svém lékaři. Předtím než své zdraví definitivně svěříte do rukou operatérů konkrétního zařízení, zjistěte si několik informací.
Začněte od těch dostupných: od čekacích lhůt po to, zda je součástí pokoje také televize či internetové připojení. Takové údaje naleznete na webových stránkách. Jenže možnost sledovat oblíbený seriál není pro výběr nemocnice to správné kritérium.
Zvolte si třeba tři zařízení, která jsou vašemu domovu nejblíže, a optejte se, kolik podobných zákroků ročně dělají. Čím více zákroků, tím bude tým lépe sehraný a zřejmě se také sníží pravděpodobnost komplikací. Porovnejte toto číslo s čekací dobou, a hned máte jasněji. Pokud vám nemocnice nebude chtít odpovědět, obraťte se na svou pojišťovnu nebo ombudsmana, kterého dnes již některé nemocnice mají. Od věci není ani osobní návštěva, alespoň uvidíte, jak se zaměstnanci k pacientům chovají a jak komunikují.


Pojišťovna vám pomůže

Pokud jste se z nějakých důvodů rozhodli pro konkrétní zařízení, ale nabídli vám datum operace až za dva roky, máte v podstatě jen jednu možnost. Kontaktovat svou pojišťovnu. Ta vám může operaci domluvit v bližším termínu.
I když mnohé nemocnice popírají, že by se něco takového dělo, zní to logicky. Každá pojišťovna pro své klienty nasmlouvá jiný objem zákroků, zaplatí za ně jiný paušál. Proto se podle ředitelů pacientovi vyplatí větší aktivita.
Pojišťovna má přehled, ve které nemocnici jsou ještě volné kapacity, tam pak pacienta může nasměrovat. Stává se také, že jeho zákrok zaplatí nad rámec dohodnuté péče v zařízení, ve kterém mají pacientů více než dost.

 

Certifikáty a akreditace

I když zatím neexistují oficiální žebříčky kvality, mohou lidé na internetu různá hodnocení nemocnic nalézt. Nezjistíte podle nich sice, jak úspěšně nemocnice danou operaci provádí, ale odhalí vám, jak spokojeni byli pacienti před vámi. Což také není k zahození. Dlouhodobě se takovým výzkumem zabývá třeba nezisková organizace HealthCare Institute, která každoročně vyhlašuje žebříčky o nejlepší nemocnici. Podobný je i projekt ministerstva zdravotnictví „Spokojený pacient“, ve kterém zatím vždy zvítězil Masarykův onkologický ústav v Brně.
Vedle spokojenosti pacientů se hodnotí i kvalifikovanější údaje, jako je dodržování pravidel a různých vyhlášek. V České republice tyto certifikáty o akreditaci uděluje Spojená akreditační komise či Český institut pro akreditaci.
Ocenit nemocnici může také mezinárodní organizace Joint Commission International, která certifikuje pracoviště mimo USA. Jako první u nás toto ocenění získala Fakultní nemocnice Ostrava.


Podle čeho se také při výběru řídit

Kvalita očima pacientů a certifikát „Spokojený pacient“ Projekt vznikl z podnětu Světové zdravotnické organizace, zajišťuje jej ministerstvo zdravotnictví a fakultní nemocnice. Každoročně zkoumá, jak jsou pacienti spokojeni s nemocnicemi, psychiatrickými ústavy a rehabilitačními ústavy. A již čtvrtým rokem vítězí Masarykův onkologický ústav v Brně, v těsném závěsu za ním je Ústřední vojenská nemocnice v Praze a na třetím místě pražská Nemocnice Na Homolce. Výsledky najdete na http://www.hodnoceni-nemocnic.cz.
Nejlepší nemocnice Nezisková organizace HealthCare Institute každoročně pořádá měření spokojenosti pacientů a vyhlašuje nejlepší nemocnici. Za rok 2010 pacienti ocenili nejvýše Fakultní nemocnici Ostrava a po ní Fakultní nemocnici Olomouc. Pražská Všeobecná fakultní nemocnice se dostala na místo třetí. Podrobné výsledky najdete na http://www.nejlepsi-nemocnice.cz. Certifikát České lékařské kvality „Nemocnice 21. století“: Certifikát, který vypovídá o dostatečném personálním obsazení nemocnic, každoročně uděluje Česká lékařská společnost.
Certifikát JCI Joint Commission International (JCI) je mezinárodní organizace, která od roku 1998 akredituje zdravotnická zařízení mimo USA. V České republice obdrželo několik zdravotnických zařízení prestižní certifikát JCI. Jsou jimi pražské ústavy Ústřední vojenská nemocnice, Ústav hematologie a krevní transfuze, Nemocnice Na Homolce, brněnský Masarykův onkologický ústav a Fakultní nemocnice Ostrava.
Národní akreditační standardy Certifikaci uděluje Spojená akreditační komise na tři roky.
Zaručuje, že nemocnice pracuje podle platných předpisů a splňuje požadavky na kvalitu.
ISO certifikace Tyto certifikáty vycházely z průmyslu, kde definují jako svůj cíl shodný výrobek. Nové normy ISO jsou zaměřeny i na služby. A proto se tyto certifikáty objevují i ve zdravotnictví: například pro laboratoř, krevní banku, kuchyň, prádelnu a podobně. V oblasti zdravotnictví je však ISO většinou doplňkové - zařízení má většinou certifikováno jen některou část procesů. Nemocnici celou podle ISO certifikovat nelze, lze certifikovat jen některé procesy uvnitř zařízení a ty pak navzájem propojovat.

Pokud vám nemocnice nabídne operaci až za dva roky, kontaktujte svou pojišťovnu. Ta vám může operaci domluvit na dřívější termín.