Aktuality
30.09.2019
XI. výroční odborná konference SAK

Zveme Vás k účasti na 11. výroční odborné konferenci SAK

 

"Aktuality v řízení bezpečí zdravotní péče (Prevence infekcí při poskytování zdravotní péče a Prevence rizik ve zdravotnictví)"


Konference proběhne 30. 9. 2019
od 9:00 do 17:00 hodin v Orea Hotelu Pyramida v Praze.


11.04.2019
Odborná konference ProCare a Sveta zdravia - Každý deň k vyššej kvalite

Ve dnech 11. – 12. 4. 2019 proběhla v hotel Bellevue ve Vysokých Tatrách na Slovensku odborná konference ProCare a Sveta zdravia pod názvem Každý deň k vyššej kvalite.

Anketa

Archív anket »

Informovaný souhlas? Osvědčil se tam, kde vše pacientům vysvětlí

30.11.2012

 denik.cz


 Praha – Informovaný souhlas se osvědčil v nemocnicích, kde jen nevyplňují formuláře, ale srozumitelně vysvětlují pacientům celý postup léčby a její rizika i varianty. Řekla to šéfka občanského sdružení Koalice pro zdraví Jana Petrenko. Informovaný souhlas upřesnily od dubna reformní zákony s cílem zvýšit práva pacientů.


Lékařům a nemocnicím slouží informovaný souhlas s podpisem pacienta zčásti jako ochrana při možném soudním sporu. Pacientům umožňuje, aby se podíleli na rozhodování o své léčbě. Jednotlivé nemocnice si vypracovaly své formuláře, někdy prý zbytečně složité a pro pacienty nesrozumitelné.

„Myslím si, že informované souhlasy jsou velice komplikované a nejsou vždy jasné a na úrovni pacientů, aby mohli porozumět. I když podle zákona mají právo na informace, kterým oni porozumí," řekla Petrenko. Jako dobrý příklad uvedla Institut klinické a experimentální medicíny (IKEM), kde tvořili formuláře ve spolupráci s pacientskými organizacemi.

„Informovaný souhlas by neměli dělat jen právníci a lékaři, měli by se pacientů zeptat, čemu rozumějí, čemu ne a co by tam potřebovali. Protože pokud pacienti informovanému souhlasu nerozumějí, je nanic," shrnula.
Podat informaci tak, aby jí pacient porozuměl

Přednosta kardiocentra IKEM profesor Jan Pirk řekl, že zákonem se na praxi informování pacientů v IKEM nic nezměnilo. Podat informaci tak, aby pacient porozuměl, brali prý vždy jako součást kvalitní péče. „My se snažíme a snažili jsme se vždy, aby se doktor s pacientem naladil na stejnou tóninu, aby se přizpůsobil znalostem a mentální úrovni pacienta, aby pacient k němu získal důvěru, aby mu vysvětlil, co se bude dít," řekl.

V IKEM dávají každému pacientovi při příjmu brožurku s podrobným výkladem, třeba co ho čeká při srdeční operaci. Všechno si tam může přečíst, pak si s ním lékař promluví a pacient může kdykoli až do operace mít ještě doplňující dotazy. Mnohdy je prý obtížné pacientům vše vysvětlit, často jsou to staří lidé s aterosklerózou, přesto každý dostane informaci v takové podobě, aby jí porozuměl.
Informovaný souhlas není papír, ale proces

Podle šéfa spojené akreditační komise Davida Marxe je „kouzlo v tom, říkat složité věci jednoduše". Při procesu akreditace jde komise od podepsaného formuláře k pacientovi a posuzuje, jak on tomu rozumí. „Protože informovaný souhlas není papír, ale proces. Hodnotím, co si pacient pamatuje a co ví," řekl Marx.

Nemocnice by se podle doporučení komise neměly snažit do informovaného souhlasu napsat „deset tisíc variant a komplikací", kterým může rozumět jen pár pacientů, ale informovat o principech tak, aby se mohl pacient rozhodnout, jakou variantu zvolí a jestli se vůbec nechá léčit."