Druhá akreditace pro Nemocnici Teplice

30.05.2025

Druhá akreditace pro Nemocnici Teplice. Systém kvality obstál

Teplice / Krajská zdravotní, a. s. – Nemocnice Teplice, o.z., (dále jen Nemocnice Teplice) získala v dubnu 2025 akreditaci od Spojené akreditační komise, o.p.s. (SAK). Navázala tak na úspěšnou certifikaci ze září 2019. Akreditační certifikát potvrdil, že nemocnice dlouhodobě naplňuje vysoké standardy kvality a bezpečí poskytované zdravotní péče.

„Akreditaci vnímáme jako značku kvality našich služeb. K rozhodnutí vstoupit do akreditačního procesu nás vedla kombinace vnitřního přesvědčení a vnějších požadavků. Na jedné straně to byla nutnost zlepšovat kvalitu a bezpečí poskytované péče, na druhé požadavky, které reflektují současné trendy ve zdravotnictví. Věříme, že externí hodnocení má reálný dopad na důvěryhodnost naší nemocnice a její vnímání ze strany pacientů i zaměstnanců,“ říká Mgr. Zdenka Šálková, LLM, manažerka kvality Samostatného oddělení interního auditu a kontroly Krajské zdravotní.

Akreditační šetření proběhlo v dubnu 2025 a vedl vedením MUDr. Jana Lejska, auditora SAK. „Teplická nemocnice je příkladem zdravotnického zařízení, které se nebálo zavést rozsáhlé změny směřující k systematickému řízení kvality. Oceňuji vůli vedení nemocnice i přístup jednotlivých týmů převzít odpovědnost za kvalitu ve své oblasti a aktivně se zapojit do přípravy i samotného šetření,“ uvádí Lejsek.

Týmová spolupráce jako základ úspěchu

Nemocnice se na akreditaci systematicky připravovala. „Důležitým faktorem úspěchu byla komunikace s týmy a důsledné školení zaměstnanců. Opakovaně jsme vysvětlovali důvody změn i jejich přínosy. Každý tým měl svěřenou odpovědnost za konkrétní oblast, což posílilo sounáležitost a vnitřní motivaci,“ popisuje Šálková.

Nemocnice během přípravy zavedla standardizované postupy pro klinické i administrativní činnosti, včetně pravidelných interních auditů. „Za nejpřínosnější považujeme zavedení hlášení a analýzy nežádoucích událostí. Tento systém významně přispívá ke zvýšení bezpečnosti pacientů. Naučili jsme se řídit rizika a využívat výstupy pro preventivní opatření. Reakreditace nám přinesla větší jistotu a transparentnost, což oceňují nejen pacienti, ale i zaměstnanci,“ doplňuje manažerka kvality.

Pozitivní zpětná vazba auditorů a další rozvoj

Auditoři pozitivně hodnotili vnitřní kulturu nemocnice, otevřenost v komunikaci a schopnost reagovat na nové legislativní požadavky. „Během akreditačního šetření jsme viděli týmy, které byly dobře informované, věděly, jaké procesy uplatňují, a chápaly jejich smysl. Takový přístup je předpokladem pro skutečně funkční systém kvality,“ uzavírá Lejsek.

I po získání druhé reakreditace se teplická nemocnice zaměří na další rozvoj systému řízení kvality. Plánuje posílit elektronický systém hlášení nežádoucích událostí, rozšířit analýzu interních auditů a více pracovat s daty z indikátorů kvality.

 

„Reakreditaci nevnímáme jako konečný cíl, ale jako potvrzení kontinuálního úsilí o bezpečnou, efektivní a profesionální péči, která má jasný rámec a přidanou hodnotu pro pacienty i zaměstnance,“ doplnila Šálková.